onsdag 10. september 2008

Økonomiske nedgangstider fører til vanskeligere tider?

Det ser ut for at verdensøkonomien er på vei inn i en bølgedal. I følge Dagbladet var går dagen årets nest verste dag for Oslo Børs i år. De viktige børsene i utlandet falt også en hel del.

Dette bekymrer meg litt siden jeg tjener en del penger fra selskaper som selger reklame. Hvis annonsørene opplever nedgangstider er det naturlig at de bruker mindre penger på reklame. Dette kan føre til betraktelig lavere inntekter for websider som lever av nettopp slike "reklamedollars".
Det er allerede tegn på at dette er i gang. Tjenesten Chitika som driver tjenester hvor man kan tjene per annonseklikk har sagt at annonsørene deres krever mer valuta for pengene siden de har mindre å rutte med. Før kunne man tjene ok per klikk, men nå må kunden som klikker på en reklame foreta et kjøp før man tjener penger.

Hvis flere selskaper følger Chitika kan det bli meget hardt å tjene penger fra å vise annonser på nettsider.

Ingen kommentarer: